Prečo nemáme dostatok vitamínov z našej stravy?

Pridané: 04.01.2019

Vieme, že súčasnou stravou nemôžeme alebo len čiastočne vieme pokryť dennú potrebu vitamínov a minerálov. Existuje na to mnoho dôvodov. Jedným z nich je, že väčšina ľudí si nevyberá výživné potraviny, resp. vyberá si potraviny s nízkym obsahom živín. Žijeme v rýchlo sa rozvíjajúcom svete a väčšina ľudí nemá čas starostlivo si naplánovať svoju dennú porciu jedál. Pozrime sa teda, aké sú tri hlavné dôvody, prečo máme nedostatok vitamínov?


Prvý dôvod
Podľa univerzity v Berkeley (Kalifornia), len asi 9 % Američanov konzumuje primerané denné množstvo zeleniny a ovocia. Dokonca aj najoptimistickejšia štúdia ukazuje, že iba jeden z troch Američanov konzumuje denne tri až päť kusov zeleniny alebo ovocia. Je oveľa ľahšie podľahnúť hamburgeru, hranolkám alebo vyprážanému kurčaťu, ako zjesť šalát alebo brokolicu s vysokým obsahom vitamínov.


Druhý dôvod
Ďalším dôvodom nízkeho príjmu vitamínov je skutočnosť, že potraviny prešli počas posledných sto rokov obrovskými zmenami. V 19. storočí ľudia konzumovali celozrnný chlieb bohatý na vitamín E. Okolo roku 1900 v dôsledku technologických zmien pri mletí obilia zrno stratilo svoj obsah vitamínov, ale biely škrob potrebný na výrobu chleba zostal. A akoby to nestačilo, na prípravu jedla vždy používame jedlý olej, čo iba zvyšuje požiadavku na vitamín E.


Tretí dôvod
V neposlednom rade pôda chudobná na minerály obmedzuje schopnosť rastlín produkovať vitamíny. Syntetické hnojivá (na rozdiel od organických hnojív) uvedený problém nevyriešia. Pred niekoľkými rokmi uskutočnilo ministerstvo poľnohospodárstva USA výskum, ktorý ukázal, že pravidelné používanie priemyselných hnojív na báze dusíka znižuje až o 1/3 obsah vitamínu C v plodinách. Strata živín bola spozorovaná aj pri preprave, skladovaní, výrobných procesoch a varení. Takže aj keď sú naše úmysly dobré, je často zložité nakúpiť potraviny s vysokým obsahom živín alebo si pripraviť výživné jedlá.


Takže, ak som zdravý, prečo by som mal užívať vitamíny?
Kľúčom k dlhodobému zdraviu je prevencia pred ochoreniami, nie boj proti chorobám, akonáhle sa vyvinú. Zabrániť chorobám - alebo prinajmenšom znížiť ich riziko môžeme vtedy, keď:


1. prijímame dostatočné množstvo ovocia a zeleniny bohaté na živiny (zdraviu prospešné rastlinné látky a vysoký obsah vlákniny)

2. dostatočne sa pohybujeme

3. a v neposlednom rade dopĺňame potrebné vitamíny pre naše telo, pretože zo súčasných potravín neprijímame dostatok vitamínov.


Hoci vitamíny môžu výrazne zlepšiť zdravotný stav organizmu a zastaviť alebo aspoň spomaliť progres mnohých chorôb, je oveľa lepšie pokúsiť sa udržať si zdravie v dobrej kondícii čo najdlhšie. Ak sa budeme tešiť dobrému zdraviu, starať sa o svoje telo, potom dlhé roky nebudeme pociťovať deficit nejakého vitamínu. A časom si určite všimneme, že nebývame chorí tak často ako ľudia, ktorí neužívajú žiadne vitamíny. Naše hladiny cholesterolu a krvného tlaku nebudú dosahovať také vysoké hodnoty ako u nich. Nebudeme cítiť bolesť tak často a budeme plní energie.


Zdroj: Vitaking


Späť na zoznam článkov
Zatvoriť

K článku neboli pridané žiadne komentáre vložiť nový komentár

Info Dodanie tovaru Všeobecné podmienky Kontakt

ZAMORE s.r.o.
Štefánikova 487/36
985 54 Lovinobaňa

tel.: +421 905 746 834
email: info@zamore.eu

Copyright 2014 - 2019 © Vitaking Slovakia